Το μνημείο δημιουργήθηκε για να τιμηθούν οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης 1941- 1945 από το Νομό Ρεθύμνου, που σκοτώθηκαν πολεμώντας τους Γερμανούς ή εκτελέστηκαν από τους κατακτητές ή δολοφονήθηκαν από το αστικό κράτος μετά την κατοχή. Στη Σοχώρα Ρεθύμνου έχει στηθεί μνημείο για τους 32 μαχητές που έπεσαν στον αγώνα ενάντια στους ναζί κατακτητές.
Η ένοπλη αντίσταση στο Ν. Ρεθύμνου ξεκινά από πρωτοπόρους αγωνιστές που συγκρότησαν τις πρώτες αντιστασιακές ΕΑΜικές οργανώσεις, ενώ η πρώτη ομάδα του ΕΛΑΣ σχηματίστηκε στις αρχές του 1943. Κατά τη διάρκεια της δράσης του ο τοπικός ΕΛΑΣ έδωσε πολλές μάχες με τους Γερμανούς κατακτητές, όπως οι μάχες στις Μπαλές, Κοξαρές, Κιουμπριά, η πρώτη και δεύτερη Μάχη των Ποταμών. Επίσης συμμετείχε με ένα λόχο στη μάχη της Παναγιάς στα Χανιά, στο σαμποτάζ της Δαμάστας και στην επιχείρηση για την απελευθέρωση Ανωγειανών ομήρων.